Mitä on resistentti tärkkelys?

15.02.2022

Resistentti tärkkelys on monelle maallikolle ja jopa asiantuntijollekkin suhteellisen tuntematon käsite, vaikka sillä on paljon vaikutusta kun mietimme ravinnon merkityksellisyyttä hyvinvointimme ja terveytemme optimoinnissa.

Tässä lyhyesti resistentin tärkkelyksen merkityksellisyydestä, terveyden ja hyvinvoinnin näkökulmasta.

Kun lisäät resistenttiä tärkkelystä ruokavalioosi, ruokit hyviä bakteereitasi ja mahdollistat niiden kasvun suurikokoisemmaksi joukoksi. Suurempi kokoinen joukko kykenee tuottamaan enemmän hyvää tekeviä metaboliitteja, mikäli niiden ruokkimista jatketaan, niille sopivalla ravinnolla.

Resistentti tärkkelys on hiilihydraatti, jota ruoansulatusentsyymit eivät pysty pilkkomaan ja se toimii samankaltaisesti kuin vesiliukoiset kuidut.

Resistentti tärkkelys kulkee suoliston läpi vaikuttamatta verensokeriin tai insuliiniin, mikä pitää kylläisenä pitkään, vähentää nälän tunnetta ja kalorien imeytymistä sekä lisää rasvanpolttoa.

Resistentti tärkkelys on polttoainetta erityisesti paksunsuolen hyville bakteereille, jotka ovat pohjimmiltaan vastuussa kokonaisvaltaisesta hyvinvoinnistamme.

Resistentti tärkkelys fermentoituu paksusuolessa lyhytketjuisiksi rasvahapoiksi.

Suoliston bakteereiden ja koko mikrobiomin hyvinvoinnista kannattaa huolehtia, mikäli haluaa immuunipuolustuksensa ja terveytensä toimivan optimaalisesti. Suoliston mikrobiomin kunto vaikuttaa voimakkaasti niin mielelliseen kuin keholliseenkin terveyden tilaan.

Suoliston tulehduksellinen tila ja matala-asteinen tulehdus on liitetty useisiin autoimmuunisairauksiin.

Jos suoliston mikrobiomi ei ole riittävän tasapainoisessa tilassa, pääsevät haitalliset bakteerit valta-asemaan ja tämän epätasapainon seurauksena, suolistoon syntyy vuotavan suolen ilmiö. Vuotava suoli on lähtötilanne matala-asteiselle tulehdukselle.

Resistentti tärkkelys ruokkii siis suoliston hyviä bakteereja, joiden vastuulla on myös butyraatin valmistuminen. Resistentti tärkkelys edesauttaa butyraatin valmistumista jopa enemmän kuin muut prebiootit kuten esimerkiksi inuliini. 

Butyraatti, eli voihappo on elintärkeää suoliston soluille ja se edes auttaa suoliston limakalvon pysymistä kunnossa, vähentäen näin vuotavasta suolesta johtuvaa matala-asteista tulehdustilaa.

Tästä syystä säännöllisen reistentin tärkkelyksen nauttimisen seurausta, voivat olla parempi suoliston toiminta, parempi unenlaatu, parempi makro- ja mikroravintoaineiden imeytyminen kuten esim. magnesiumin, insuliiniherkkyyden vähentyminen, verensokeritasojen lasku ja kylläisyyden tunteen lisääntyminen.

Kun nautit resistenttiä tärkkelystä sisältäviä ruokia, ruokit siis samalla "hyviä bakteereitasi", jotka pääsevät sen johdosta jakautumaan ja viemään elintilaa "pahoilta bakteereilta."

Resistentti tärkkelys rauhoittaa mielenlaatua

Kun hyvät bakteerit, kuten esimerkiksi Faecalibacterium prausnitzii, metabolisoivat resistenttiä tärkkelystä voihapoksi, se kykenee hillitsemään tulehdusta myös aivoissa, joten ei ole mikään ihme, mikäli resistentti tärkkelys vähentäisi myös ahdistuneisuutta ja stressiä.

Haluatko kokeilla lisätä resistenttiä tärkkelystä ravintoosi?

Jos suolistosi on JO NYT hyvinvoiva, huomaat 1-2 viikon kuluessa positiivisia vaikutuksia, mutta jos on jo heikossa kunnossa ja mikrobiomi epätasapainossa, se reagoi suurella varmuudella negatiivisia tuntemuksia tuottamalla, mikäli aloitat resistentin tärkkelyksen lisäämisen yhtäkkiä liian rajusti.

Älä kuitenkaan pelästy, seuraavat reaktiot ovat ihan tavallisia huonossa kunnossa olevalta suolistolta ennen kuin sen bakteerifloora tasapainottuu ja lisäksi vatsa ja suolisto tottuvat prebioottiseen ravintoon (ripuli, kaasunmuodostus, turvotus, kouristukset ja päänsäryt).

Mikäli suolistosi reagoi edellisessä kerrotulla tavalla, se kertoo siitä, että jotakin olisi tehtävä sen hyvinvoinnin eteen. 

Resistenttiä tärkkelystä sisältäviä ruoka-aineita:

  • Perunajauhot (sisältää 72% resistenttiä tärkkelystä)
  • Cashew pähkinät
  • Kaurahiutaleet (keittämättömät)
  • Herneet (keitetyt)
  • Linssit (keitetyt)
  • Kylmät keitetyt perunat
  • Täysjyväleipä

Perunajauho sekoitettuna kylmään veteen on ehkä helpoin tapa lisätä ruokavalioosi resistenttiä tärkkelystä. Kylmään veteen sekoitus on tärkeää, jotta se ei muodostu tavalliseksi tärkkelykseksi, jonka johdosta sen terapeuttinen vaikutus menetään.

Annostus

Aloita varovasi puolella ruokalusikallisella perunajauhoa 2dl kylmää vettä, sekoita ja nauti.

Pikkuhiljaa voit lisätä, omaa kehoasi kuunnellen annostusta kohti 3-4rkl päivässä, mikäli kehosi on valmis ottamaan senkaltaisia annoksia vastaan. 3-4 rkl päivässä, on määrä joka antaa parhaan terapeuttisen vasteen ja on riittävä tuomaan positiivisia vaikutuksia niin mielelle kuin kehollekkin.

Kotiruoka


Resistenttiä tärkkelystä muodostuu eniten, kun ensin keitetty jäähtynyt / jääkaapissa tai pakastimessa säilytetty, tärkkelystä sisältävä ruoka lämmitetään uudestaan.

Ruokaa tulee syötyä myös vähemmän ihan siitä syystäkin, että resistenttiä tärkkelystä sisältävä ruoka aiheuttaa täydeksi tulemisen tunteen nopeammin kuin muunlaisia hiilihydraatteja sisältävä ruoka.

Tällainen resistentti tärkkelyspasta eli keitetty pasta, joka on ollut jääkaapissa ja lämmitetty uudestaan vähentää verensokerin heilahtelun määrää jopa 50 prosenttia.

Ruoanjämien syöminen voi siis joskus olla jopa terveellisempää kuin juuri tehdyn aterian nauttiminen!

Resistentistä tärkkelyksestä ja muista prebioottisista kuiduista terveytesi tueksi, kuulet paljon lisää hyvinvointitapahtumiemme luennoilla.